Vrouwen in de media

Als het gaat om beeldvorming in de media, wordt vaak gedacht aan stereotypering van mannen en vrouwen in reclame. Vrouwelijke modellen in reclame zijn vaak passief, waarbij de nadruk ligt op een deel van het vrouwelijk lichaam, terwijl mannelijke modellen optreden als deskundige. De beeldvorming gaat echter veel verder. Een vrouw die zich te sterk profileert, loopt risico, omdat dat niet past bij het heersende beeld van vrouwelijkheid.

In radio- en tv-programma’s zijn veel minder vrouwelijke dan mannelijke experts te horen en te zien. Slechts 24% van de deskundigen die aanschuift in de programma’s van de publieke omroep is vrouw. Bij de commerciële omroep ligt het aantal iets hoger, namelijk op 28%. Vaak worden dezelfde mannen uitgenodigd, waar de redactie kennelijk korte lijnen mee heeft.  Janneke van Heugten zette een site op om de zichtbaarheid van vrouwen in de media te verbeteren. Redacteuren en journalisten kunnen op een laagdrempelige manier redactionele vragen naar een grote groep deskundige vrouwen sturen via www.vrouwenindemedia.nl

Marga Miltenburg stelt zich ten doel meer vrouwen te laten optreden op congressen en in de media en doet dat door middel van ZijSpreekt. Zo’n 275 deskundige sprekers vanuit heel veel verschillende disciplines kunnen via dit sprekersbureau geboekt worden over alle mogelijke onderwerpen.

De Vrouwen in de Media Award is door hen beiden ingesteld voor een vrouw die in de media het sterkst haar expertise heeft uitgedragen. Het gaat dus niet om bekendheid sec, maar om het profileren van deskundigheid. Daardoor kon Linda de Mol het in 2011 verliezen van Petra Stienen. De relatief onbekende arabiste Stienen werd een veelgevraagd en bekend spreekster over de Arabische Lente.

Weliswaar met kloppend hart, heb ik het gewaagd mij in te schrijven bij www.zijspreekt.nl en www.vrouwenindemedia.nl Nu gaat het erom daar alom ruchtbaarheid aan te geven. Doodeng, want wie ben ik … Ik mag dan wel uitgeroepen zijn tot Communicatievrouw van het Jaar, maar durf ik mezelf dan communicatie-expert te noemen? Wat zal …. daar wel niet van vinden? Kom op, ik doe een stap vooruit. Boek mij! Via www.zijspreekt.nl.

4 gedachten aan “Vrouwen in de media”

  1. Als je vakomgeving jou tot Communicatievrouw van het Jaar uitroept….. wordt het dan niet tijd je bescheiden overboord te gooien?

    Maar even zonder gein. Het is natuurlijk super dat je jezelf meer zichtbaar gaat maken. Als meer vrouwen dat zouden doen zou de economische waarde van vrouwen daarop meeliften. Natuurlijk zijn alle vrouwelijke experts welkom op VIDM.nl

    https://www.vrouwenindemedia.nl/aanmelden.php

  2. Ik vind het stoer! Mooie stap. Ik heb me al ingeschreven bij vidm, en tot nu toe geaarzeld om me in te schrijven bij ZijSpreekt. Ik ga jouw initiatief volgen en me inschrijven. Als expert… Dank voor je duwtje in mijn rug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2006 - 2024 Cumar | Disclaimer