Open innovatie rond vertrouwen in organisaties

In de zomer van 2011 bracht Folkert Reith, programmamanager van Logeion, mij in contact met Marjoleine van der Meij. Marjoleine heeft een interessant spel ontwikkeld over vertrouwen. Was dat wellicht iets voor de themagroep Corporate Communicatie & Positionering?  Op een vrije ochtend ontmoetten we elkaar in het zonnetje bij Dudok in Hilversum. De jonge VU-docente bleek inderdaad een boeiend spel te hebben ontwikkeld.

Tijdens haar opleiding als industrieel ontwerper aan de TU Delft heeft zij een groot aantal wetenschappelijke publicaties over vertrouwen onderzocht en ondervroeg zij vele communicatiemanagers. Daaruit kwamen tien bouwstenen naar voren die van belang zijn voor vertrouwen: gezamelijke waarden, trots, transparantie, consistentie, het betrekken van stakeholders, vrijheid, innovatie, successen delen, respectvol handelen en focus op stakeholder relaties. Vervolgens ontwikkelde zij een spel, waarmee organisaties inzicht kunnen verkrijgen hoe het daarmee is gesteld. Op welke punten scoort de organisatie goed, en welke niet?  Ook geeft het spel aan waar de urgenties liggen en waaraan gewerkt zou moeten worden. Het spel wordt bij voorkeur gespeeld met 4 tot 5 sleutelfiguren van een organisatie, zoals de HR-manager, communicatiemanager, marketing manager, investor relations of PA manager en zo mogelijk de CEO.

Op dit moment is er alleen nog een prototype van het spel. Doel van de bijeenkomst op 14 februari is  het spel te spelen en te bediscussiëren of- en hoe het instrument nuttig kan zijn bij het vaststellen van de strategie rond vertrouwensvraagstukken. Met de verkregen inzichten zou het spel doorontwikkeld kunnen worden. Toen Betteke van Ruler ervan hoorde, was ze onmiddellijk enthousiast en wilde ze één van de communicatoren zijn. Open innovatie is in veel sectoren heel gewoon, maar nog niet zo erg in de communicatiebranche. De bijeenkomst op de VU kan gezien worden als een vorm van open innovatie. Er is een prototype ontwikkeld, dat met een aantal experts wordt uitgetest.

Deelnemers leren iets over de elementen die een rol spelen bij het bouwen aan vertrouwen en kunnen dat toepassen in hun eigen organisatie. Ze dragen bij aan de ontwikkeling van een tool, die later mogelijk bredere toepassingsmogelijkheden heeft. Mogelijk brengt de aanpak hen op nieuwe ideeën die kunnen worden ingebracht. Bij het vakblad C is dit communicatielaboratorium aangemeld om verslag van te doen in C. Heel vaak lezen we succesverhalen achteraf, terwijl de praktijk van innovatie ook heel vaak moeizaam vallen en opstaan is. Met andere woorden: niet alleen de inhoud van de bijeenkomst is waardevol, maar ook de aanpak. Deelnemers stellen zich kwetsbaar op. Succes van te voren niet gegarandeerd. Maar dat maakt het juist ook spannend.

Het klonk allemaal erg interessant. De themagroep ging op zoek naar een organisatie die bereid zou zijn om het spel en plein public voor een aantal communicatiemanagers te spelen. Dat was nog niet zo makkelijk, maar uiteindelijk vond Jacobien van Boeijen het Ronald McDonald Kinderfonds bereid. Chapeau! Want als organisatie stel je je daarmee toch kwetsbaar op. Daarom zijn ook wel een aantal veiligheidskleppen ingebouwd om de vertrouwelijkheid te garanderen. Ook bij de organisatie van deze themabijeenkomst draait het om vertrouwen. Op 14 februari zal de bijeenkomst plaatsvinden in de Tuinzaal van de Faculteit Aard- en Levenswetenschappen van de VU. Aanmelden via www.logeion.nl

Op de foto’s legt Marjoleine van der Meij aan Miranda Noorlander, communicatiemanager bij Ronald McDonald (li) en Jacobien van Boeijen (re) uit hoe het spel werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2006 - 2024 Cumar | Disclaimer